22 jun 2017

Op dit moment kiezen twee van de tien jongeren voor een bèta-opleiding, en dat is op termijn niet goed voor Google, denkt het bedrijf. De Amerikaanse techreus investeert daarom in basisscholen om het aantal jongeren dat een bèta-opleiding gaat volgen te verhogen. Inmiddels krijgen twintig basisscholen in de provincie Groningen programmeerles.

Groningen wil namelijk de digitale hoofdstad van Nederland worden. Daarom organiseert de stad deze week cursussen en workshops voor ondernemers, studenten en werkzoekenden om de digitale kennis van de bevolking te vergroten.

Die twee van de tien jongeren die voor een bèta-opleiding gaat, dat moeten er vier worden om aan de vraag in de toekomst te voldoen.

Pim van der Feltz, directeur van Google Nederland

"Die twee van de tien jongeren die voor een bèta-opleiding gaat, dat moeten er vier worden om aan de vraag in de toekomst te voldoen", zegt Pim van der Feltz, directeur van Google Nederland.

Misschien zitten die jongeren wel in de plusklas van de Oosterhoogebrug-basisschool in Groningen: die klas was vandaag een beetje eregast tijdens de geplande mbo-dag van de digitale week in Groningen. De kinderen van groep 5 tot en met 8 hebben na de programmeerlessen onder leiding van leraar Patrick Trentelman een eigen app ontwikkeld. Vandaag leerden ze van Google-medewerkers hoe ze zo'n app populair kunnen maken.

Google

Het bedrijf New Nexus uit Tynaarlo helpt de school om de app deze zomer op de markt te brengen. "Sociaal ondernemerschap hebben wij bij ons in het bedrijf hoog in het vaandel en dat betekent dat wij ook iets terug willen doen voor de maatschappij," zegt Richard Tapper eigenaar van het IT-bedrijf.

Kritiek

In de Verenigde Staten is kritiek ontstaan op de manier waarop Google daar een steeds grotere rol in het onderwijs krijgt met het aanbod van goedkope laptops en onderwijsprogramma's. Maar de PO-raad in Nederland ziet als vertegenwoordiger van de basisscholen in Nederland de samenwerking tussen bedrijven en scholen juist groeien. De organisatie juicht dat in principe toe zolang de scholen maar niet afhankelijk worden van bedrijven om onderwijs te kunnen geven.

"Op dit moment is de bekostiging van het onderwijs ondermaats en we kunnen ons voorstellen dat sponsoring gaat lokken", laat de raad weten. Patrick Trentelman is alleen maar blij met de samenwerking met de bedrijven: "De techniek ontwikkelt zich zo razendsnel, dat is voor leraren gewoon niet bij te houden en daarom ben ik heel erg blij met de steun die we krijgen."