17 mei 2016

Regie op eigen leren/leven?

Wat vind ik kiezen toch altijd lastig. Het begon al met het kiezen van een studie op de middelbare school. Waarop kies je eigenlijk? Op carriërekansen? Interessante studie? Aantrekkelijk beroep? Leuke vakken? Zekerheid? En is die keuze van binnenuit, vanuit je intuïtie, of vooral van buitenaf, door ouders, vrienden, de media ingegeven?

En ik zie dat nog steeds om mij heen: pubers die niet weten welke studie zij moeten kiezen, maar ook volwassenen die niet weten of ze wel in de juiste baan en organisatie zitten, mensen die maar blijven jobhoppen en het niet echt vinden….

Maar laat ik het vooral bij mijzelf houden: hoe lastig ik het vind om mij bewust te zijn van mijzelf, mijn talenten en van daaruit bewust te leven, bewust te kiezen en bewust te ontwikkelen. Bewust worden, bewust zijn en bewust blijven.

En precies dat is wat ik nodig heb om goed in mijn vel te zitten en te blijven in een wereld met enorme uitdagingen, versnellingen en onbekend terrein.

‘Waarom heb ik dit niet geleerd toen ik op school zat?’

Een vraag die ik mij ook stelde toen ik NLP leerde, en Yoga, en meditatie, en intuïtieve ontwikkeling, ….

Als je mij nu vraagt wat ik graag had willen leren toen ik op school zat dan was dat een paar zaken. Als eerste meer begeleiding in mijn bewustzijnsontwikkeling; Wie ben ik? Wat zijn mijn talenten? Wat zijn mijn passies en dromen? Wat wil ik bijdragen? Op een speelse en leeftijdsgebonden wijze ontdekken over mijzelf en de wereld om mij heen. In essentie is dat waarom ik waarschijnlijk vakken als biologie, geschiedenis, aardrijkskunde en godsdienst leerde. Echter mijn docenten hebben dat niet echt op mij over kunnen brengen. Ik had het gevoel dat ik dit leerde om mijn toetsen te kunnen halen en mijn diploma. Nu ik volwassen ben, raak ik pas echt geïnteresseerd in de geschiedenis en zie ik de link met de maatschappij om mij heen. Pas nu snap ik dat het begrijpen van keuze, wendingen en crises uit de geschiedenis mij helpen om verbanden te zien en doorzien. Heeft dat te maken met het feit dat ik volwassen ben? Voor een deel zeker. Door ervaringen kan ik zaken plaatsen en zie ik verbanden die ik mogelijk niet kon maken toen ik nog kind was. En toch…..

Wat als ik van jongs af aan gestimuleerd was om te leren vanuit nieuwsgierigheid en passie in plaats van voor mijn cijfers en diploma. Wat als ik meer had leren voelen en reflecteren? En hoe zou deze kennis de kinderen van nu kunnen versterken en laten groeien?

Wil jij meedenken over een doorlopende leerlijn om bewustwording en regie op eigen leren vorm te geven in het onderwijs, van 4 tot 100 jaar, laat het mij dan weten. Ik wil begin juni met geïnteresseerden afspreken om ideeën te delen en te kijken waar dat toe leidt.

Caroline Rijnbeek

caroline.rijnbeek@me.com